حیطه فعالیت

عليرغم پائين بودن نسبي هزينه ­هاي ايجاد زير ساخت­‌ها و ساختار­هاي مناسب براي استفاده از دستاوردهاي بروز بشري در صنعت، عوامل متعددي در کشور ما به صورت زنجير­وار موجب گرديده­‌اند تا ايجاد اين زير­ساخت‌­ها از صنايع حذف و يا در نگاهي خوش­بينانه از اولويت­‌هاي صنعت خارج گردند.

  • پايين بودن هزينه انرژي که موجب کاهش درخواست (بي توجهي خريداران و استفاده کنندگان به صرفه جويي در مصرف انرژي) گرديده است.
  • عدم آشنايي با دانش فني بروز دنيا به دليل کاهش ارتباط با مراکز توليد دانش.
  • اندک بودن شرکت­‌هايي که علاوه بر داشتن توانمندي فني ايجاد اين ساختارها از آشنايي کافي با امکانات و قابليت­‌هاي موجود در بازار داخلي و سطح رقابتي آن‌ها با بازار جهاني مطلع باشند.
  • آگاهي جزئي صاحبان صنايع از دستاورد­هاي جديد علمي و اطلاع رساني کم و نا­مناسب به ايشان و آگاه نکردن صحيح آن‌ها از مزايا و ارزش افزوده ايجاد شده در صورت استفاده از توانمندی­‌های نوین ایجاد شده.
  • در دسترس نبودن شرکت­‌هايي که علاوه بر داشتن دانش فني و اطلاع از بازار داخلي و بازار جهاني، قابليت ارائة خدمات ويژه را به بطور صحيح و کامل به استفاده‌­کنندگان ارائه نمانيد.

تمامي عوامل فوق در کنار يکديگر موجب گرديده‌­اند فعالان بخش صنعت نه‌ تنها استفاده از اين دستاوردها و توانمندی­‌ها را به عنوان يک سرمايه‌گذاري با بازگشت کوتاه مدت تلقي ننمايند بلکه از نگاه ايشان اين قبيل هزينه­‌ها به عنوان هزينه­‌هاي اضافي در صنعت تلقي مي‎گردد.

قدم اول در حل اين مشکل، که ارتباطي مستقيم با پيشرفت هرچه بيشتر کشور دارد، نزديکي و هماهنگي بيشتر با مراکز توليد دانش و استفاده از دستاوردهاي ايشان و بکارگيري آن در صنعت جلوه نمود. دانشگاه‌ها با كمك‌ به تشخيص‌ معايب‌ و نارسائي­‌هاي‌ علمي‌ صنايع، در انتقال‌درست‌ تكنيك‌ها و يافته‌هاي‌ صنايع‌ كشورهاي‌ پيشرفته‌ نيز مي‌توانند ايفاي‌ نقش‌كنند و طرح‌ علمي‌ درستي‌ براي‌ توسعه‌ صنعت كشور ارائه‌ دهند. علاوه بر آن نزديكى صنعت وشرکت­‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان، دانش روز و نوين را در جامعه نهادينه و كاربردى می‌سازد.

در اين راستا هسته پژوهشي انتگراسيون فرآيند دانشگاه صنعتي شريف در سال ۱۳۷۸ توسط اساتيد دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي شريف شکل و در ادامه اين حرکت و براي پياده‌سازي هرچه بهتر اهداف فوق، دفتر خدمات فناوری طراحی سیستم های پیشرفته تهویه صنعتی شریف تأسيس گرديد. اين دفتر در راستاي طراحي، ساخت و اجراي سیستم‌های نوین تهویه صنعتی گام برداشته است.

مجموعه به وجود آمده براي نيل به هدف کاهش هزينه­‌هاي درازمدت و رفع مشکلاتي که صنايع در استفاده درازمدت از خدمات ارائه شده توسط پيمان­کاران با آن دست به گريبان بوده‌­اند تصميم دارد صاحبان صنايع را از امکانات و خدمات علمی وفنی قابل ارائه بروز دنيا آگاه نمايد تا ايشان با آگاهي از مزاياي اين سيستم­‌ها و با توجه به نوع و ميزان استفاده از آن‌ها به طور صحيح‌­تري براي بهره­مندي از اين توانمندی­‌ها تصميم ­گيري نمايند.

این مجموعه آمادگی خود را برای همکاری – در قالب قراردادهای EPC و یا قراردادهای E و PC در زمینه­ های مطالعات اولیه، مشاوره، طراحی، تأمین تجهیزات، نظارت،ساخت و اجرا، نصب و راهاندازی در موارد تخصصی ذیل اعلام می‎نماید:

  • شبکه متروی شهری
مطالعات شهری مطالعات ترافیکی
مطالعات زیست محیطی برنامه ریزی دینامیک سرمایه­‌گذاری
برآوردهای نرخ بازگشت سرمایه، ارزش افزوده و … فازبندی اجرای پروژه
برآورد سود مستقیم مطالعات فواید غیرمستقیم
طراحی اولیه مسیر خطوط برآوردهای تامین ناوگان
  • شبکه­ حمل و نقل ریلی
  • تونل­‌های شهری، جاده­‌ای، ریلی، مترو، معادن و …
  • سیستم‌های تهویه تونل‌ها (جاده‌ای، ریلی و مترو)
  • سیستم های تهویه زیرزمینی ( معادن، تونل‌های در حال حفر و …)
  • سیستم‌­های مدرن اطفای حریق در تأسیسات زیرزمینی، ایستگاههای مترو و تونل­ها
  • سیستم‌‎های تهویه صنعتی و بهداشتی (کارخانجات، بیمارستانها، سیستم­های تهویه خاص مانند ،Clean Room، Control Room، Data Center، سالن­های حساس و…)
  • تأسیسات برقی و تأسیسات مکانیکی سیستم‌های فوق

عنوان پروژه‌هاي انجام شده در ده سال اخیر و در دست اجرای اين مجموعه

  1. طراحی سیستم تهویه نرمال و اضطراری و تدوین سناریوهای آتش سوزی ایستگاه‌های خط سه متروی تهران به همراه شبیه‌سازی سه‌بعدی جریان هوا و دود
  2. طراحی سیستم تهویه تونل شهری نیایش در تهران به همراه شبیه‌سازی سه بعدی جریان هوا و دود
  3. مطالعات بازنگری در طراحی مرحله اول تهویه پروژه خط ۲ قطار شهری تبریز
  4. طراحی سیستم تهویه نرمال و اضطراری و تدوین سناریوهای آتش سوزی ایستگاه های خط یک اصفهان به همراه شبیه‌سازی سه‌بعدی جریان هوا و دود
  5. طراحي سيستم تهويه نرمال و اضطراري و تدوين سناريوهاي آتش سوزی ايستگاه­‌های خط چهار متروی تهران (مجموعاً 20 ايستگاه) به همراه شبیه‌سازی سه بعدی جریان هوا و دود
  6. چک طرح سیستم تهویه نرمال و اظطراری تونل شهری امیرکبیر در تهران
  7. نظارت بر ساخت، نصب، تست، و راه­اندازي سيستم هواساز ايستگاه­‌هاي متروي خط ۴ تهران
  8. طراحي و اجراي سيستم تهويه اتاق ترانسفورماتورهاي يکسوساز تعدادي از ايستگاه‌های خط ۴ متروی تهران
  9. طراحي سيستم کنترل هوشمند سامانه تهويه عادی خط ۴ متروی تهران براي بهينه‌سازی مصرف انرژی (تنظيم خودکار عملکرد سيستم تهويه با توجه به شرايط بار حرارتی و برودتی موجود)
  10. مدل­سازی سیستم تهویه تونل­‌های نیایش
  11. بررسی و بهینه سازی سیستم تهویه تونل توحید
  12. چک طراحی سیستم تهویه نرمال و اضطراری خط ۱ متروی اصفهان
  13. طراحي سيستم تهويه نرمال و اضطراري و تدوين سناريوهای آتش سوزی ايستگاه­ کهزیزک خط ۱ (A۱-۷) متروی تهران
  14. طراحي سيستم تهويه نرمال و اضطراری و تدوين سناريوهای آتش سوزی پارکينگ متروی اکباتان
  15. طراحی سیستم تهویه­ی تونل امیرکبیر
  16. طراحي سيستم تهويه حين حفاري تونل نوسود

 

عناوین پروژه­‌های شرکت افرا فرآیند در موضوع تهویه صنعتی در طی دو سال اخیر به شرح زیر است:

  1. طراحی سیستم تاسیسات مکانیکی و الکتریکی آزمایشگاه مرکزی شرکت کالاالکتریک
  2. طراحی اتاق­‌های تمیز برای بیمارستان شریعتی تهران
  3. بازنگري طراحي و بهينه‌‎سازی سيستم تهويه يکي از کارخانجات شرکت کالاالکتريک
  4. مطالعه، عیب‎‌یابی، بهينه‎‌سازی و ساخت سيستم تهويه مجدد یکی از سالن‌‎های تولید شرکت NRF
  5. طراحی و راه اندازي اتاق تميز دانشکده مهندسي مکانيک، دانشگاه صنعتي شريف
  6. طراحی سيستم تهويه صنعتی در شرکت زامياد سايپا